محصولات
جستجو

توپیاری
فضای سبز | محوطه سازی | طراحی منظر

توپیاری

Topiary |  توپیاری

 
هنر توپیاری در گذشته تنها به آراستن باغ‌های اشرافی، توجهی ویژه داشت، ولی امروزه گونه‌های این هنر در بافت‌های متنوع شهری، پیاده‌روها و خیابان‌های شهرها، به شکلی تزئینی و اتنزاعی رواج یافته است. حفظ حقیقت عناصر طبیعی در یک زمینه جغرافیایی و فرهنگی است که موجد زیبایی می‌شود نه توسعه آن در قالب یک هنر انتزاعی. توسعه هدفمند طبیعت در شهر، با حفظ ارزش و هویت عناصر طبیعی می‌تواند موجد کیفیت منظر شهری و پاسخگوی اوقات فراغت شهروندان شود. این امر از یک رویکرد آرایشی و تزئینی همچون ساخت آبشارمصنوعی، برکه، باغ‌های صخره‌ای و عروسک‌های گل که گاه در فضاهای شهری با آن مواجه می‌شویم، فراتر است.
 
Topiary
 
تاریخچه
 
توپیاری برگزفته از یک واژه لاتین به معنای باغ‌ها و مناظر زینتی است. ژولیوس سزار برای اولین بار توپیاری را به روم آورد. در کشورهای چین و ژاپن هنری وجود دارد که شاخ و برگ گیاهان را به شکل ابرها هرس می‌کنند. همچنین بونسای شیوه‌ای از توپیاری است. در قرن شانزدهم میلادی در اروپا نیز توپیاری سنتی وجود داشت درختان مانند شکل‌های هندسی همچون توپ، هرم، مخروط آراسته می‌شدند.
در قرن بیستم میلادی، والت دیزنی از توپیاری برای آرایش پارک‌هایش به شکل شخیصتهای کارتونی استفاده کرد.
 
 
توپیاری چیست؟
 

شکل سازی یکی از هنرهای باستانی است که ریشه در اقوام کهن خصوصا ایتالیا دارد و باغهایی را تربیت کرده اند که هیچ گیاهی از مسیر عادی رشد خود پیروی نمیکردند و اصولا در باغهای رسمی در قرون 16 و 17 میلادی مرسوم بوده است . شکلهای ایجاد شده مانند اشکال حیوانات و پرندگان و حتی مجسمه های انسان و اشیایی مانند میز و صندلی است.

 
 
اصولا فرم غالب شکل سازی هندسی ( کروی ، مخروطی ، هرمی ، مکعبی است . اما مجسمه های جانداران بصورت غیر هندسی در بعضی از پارکها دیده میشود .بعضی باغبانان بر این عقیده هستند که شکل سازی خیلی سخت و زمان بر است با وجودیکه دانش باغبانی نوین و استفاده از گیاهان سریع الرشد و اسکلت سازی پیش ساخته تا حدودی این مشکل را حل کرده است و اگرچه مدت زمانی بین 5-10 سال برای شکل دهی طول میکشد اما لذت مشاهده زیبایی آن ارزش صبر و حوصله را دارد .
 
 
 
 
تولید کننده شن ، سنگ ریزه و قلوه سنگ تزئینی ممتاز با رنگ های کاملا طبیعی و دانه بندی شده
از مرغوبترین معادن سنگ با درجه استحکام بالا
محبوبترین شن و قلوه سنگ در میان پیمانکاران و صاحبان پروژه فضای سبز و محوطه سازی و دکوراسیون داخلی
ارسال به تمامی نقاط کشور
Decorative Stone, Pebbles & Gravel
کیفیت ، استحکام ، ماندگاری و ثبات رنگ فقط با شن و قلوه سنگ ممتاز هیراد
 
تلفن دفتر مرکزی در تهران :  44604794-021
تلفن دفتر در تبریز جهت امور صادراتی  35407139-041
تهران ، صندوق پستی 14515/1185
Email: hirad.ind@gmail.com
 
 
 
 
 
توپیاری