محصولات
جستجو

اصول و نمونه طراحی فضای سبزبرای محل های کوچک
فضای سبز | محوطه سازی | طراحی منظر

اصول و نمونه طراحی فضای سبزبرای محل های کوچک

اصول اجرای فضای سبز برای محل های کوچک | نمونه طراحی فضای سبز محل های کوچک

 
مراحل اجرای فضای سبز
نحوه طراحی فضای سبز در موقعیت‌های مختلفی تفاوت‌های زیادی می‌تواند با هم داشته باشند به عنوان نمونه فضای سبز در ویلا که با مساحت‌هایی چند هزار متری مواجه هستیم به مراتب باید اصولی‌تر از اجرای فضای سبز در فضای چند ده متری خانه و آپارتمان‌های شهری صورت گیرد. به طور مراحل اجرای اصولی فضای سبز را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.
 
مرحله اول، بررسی زمین مورد نظر
در این مرحله زمین مورد نظر در هر اندازه و مساحتی که باشد باید از نظر فاکتورها و عواملی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم مورد ارزیابی قرار بگیرد. میزان و نحوه دسترسی به منابع آب را مشخص کنید. با در نظر داشتن شرایط آب و هوایی شدت و جهت تابش نور خورشید را در طول روز مشخص کنید. عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در زمین را شناسایی کنید.
 
مرحله دوم، طراحی اولیه از زمین
بر اساس بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که در مرحله قبل صورت گرفته است باید یک نقشه اولیه از شرایط کلی زمین طراحی کرد که موقعیت زمین نسبت به زمین‌های پیرامون و عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در آن کاملاً مشخص شود.
 
مرحله سوم، اولویت بندی نیازها
بر اساس موقعیت زمین و فرصت‌هایی که در اختیار شما به لحاظ امکان‌پذیری اجرای برخی از المان در اختیار شما قرار می‌دهد تمامی خواسته‌های خود را فهرست کنید و بر اساس اهمیت اجرایی آن را اولویت بندی کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا بهترین کنترل را بر چگونگی هزینه بودجه داشته باشید. در اولویت بندی که صورت می‌دهید خواسته دیگر افراد خانواده را نیز مد نظر قرار دهید. نیم نگاهی هم به شرایط آب و هوایی و زمین داشته باشید.
 
مرحله چهارم، طراحی نهایی فضای سبز
بر اساس اولویت‌های خود و همچنین شرایطی که زمین در اختیار شما قرار می‌دهد نسبت به طراحی نهایی فضای سبز مورد نظر خود اقدام کنید. در این امر می‌توانید از افراد متخصص هم کمک بگیرید. سعی کنید این طرح تمامی جزئیات ممکن را در خود داشته باشد را در مرحله اجرای استخر مشکل یا مانعی بر سر راه قرار نگیرد.
 
مرحله پنجم، اجرای فضای سبز
بعد از تائید و نهایی شدن طراحی فضای سبز باید بر اساس اولویت بندی‌های که از قبل صورت داده‌اید به پیش بروید. خود این مرحله شامل اقدامات مراحل مختلفی می‌شود که بستگی به المان‌های مورد استفاده در اجرای فضای سبز دارد. خاک برداری، گودبرداری، اجرای سیستم زهکشی و لوله کشی، اجرای سایر تأسیسات مانند سیم کشی، کاشت گیاهان، اجرای پیاده روها و نورپردازی از جمله این اقدامات به شمار می‌روند. اولین چیزی که در فضای سبز به چشم خواهد آمد درخت‌ها و گیاهانی است که در آن تعبیه شده‌اند.
 
در استفاده از گیاهان و درخت‌ها به نوع آن‌ها و شرایط مناسب هر یک توجه کنید. اولویت استفاده از درختان و گیاهان بومی منطقه است. به طرح خود تنوع لازم را بدهید اما حواستان باشد زیاده روی نداشته باشید و فضای سبز را بیش از اندازه شلوغ و شلخته نکنید. تعادل و تقارن را در کاشت درختان و گیاهان رعایت کنید. قبل از اجرای درخت‌ها سعی کنید طراح نهایی را با در نظر گرفتن نوع درخت‌ها و گیاهان در ذهن خود مجسم کنید.
 
مرحله ششم، بازرسی نهایی فضای سبز
بعد از اتمام اجرای فضای سبز باید با دقت تمام المان‌هایی که به اجرا در آورده‌اید را بررسی کنید تا تمامی ایرادات و نقص‌های احتمالی مشخص و رفع شوند. تمامی سیستم زهکشی، لوله کشی و سیم کشی باید به دقت بررسی شوند.
 
مهم‌ترین المان‌ها در اجرای فضای سبز
از معنای فضای سبز بر می‌آید که تنها شامل کاشت چند درخت و گیاه است اما در واقع چنین نیست. اجرای فضای سبز برای به دست دادن یا فضای برتر به استفاده درست از المان‌هایی بستگی دارد که در ترکیب با یکدیگر شکل لازمه را به فضای سبز می‌دهند. از مهم‌ترین المان‌ها در اجرای فضای سبز می‌توان به آب‌نما، حوض، آلاچیق، پرگولا، انواع فلاورباکس‌ها،تزیین باغچه ها با سنگ و قلوه سنگ و سنگریزه ،  انواع مبلمان، برکه‌های مصنوعی، تجهیزات نورپردازی، انواع گل و گیاه، استخر، کف سازی و پیاده رو، اشاره کرد.
 
نمونه طراحی فضای سبز برای گرفتن ایده
بعد از آشنایی لازم با اصول و المان‌های طراحی فضای سبز در آپارتمان‌ها و ویلا‌ها بهتر است که برای گرفتن ایده چند مورد نمونه کار را ارائه دهیم. در ادامه سعی شده است که نمونه‌هایی ارائه شود که سبک‌های مختلفی از فضای سبز را پوشش می‌دهند.
 
 
طراحی فضای سبز کوچک
 
نمونه طراحی فضای سبز
 
فضای سبز
 
 
 
فضای سبز کوچک,طراحی فضای سبز,نمونه فضای سبز,محوطه سازی,فضای سبز حیاط,